Hoppa direkt till innehållet

Spendwise

Redogörelse för tillgänglighet för spendwise.se

Den här redogörelsen beskriver hur Mitt Kort uppfyller kraven i Lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254). Här kan du läsa om hur vår digitala tjänst fungerar, hur den är utformad ur ett tillgänglighetsperspektiv, vilka brister som finns, samt hur du kontaktar oss vid problem. Vi strävar efter att så många som möjligt ska kunna använda vår webbplats, oavsett förutsättningar.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är i huvudsak förenlig med den europeiska standarden för tillgänglighet för informations- och kommunikationsteknik, EN 301 549.

Om Mitt Kort  – beskrivning av funktion och utformning

Mitt kort får du en tydlig överblick över ditt kort och dina senaste köp.
Du kan enkelt se ditt aktuella saldo och disponibla belopp samt igenom transaktioner, kontoutdrag och fakturor. Här finns även funktioner för att till exempel ansöka om extrakort eller ändra din köpgräns. 

De huvudsakliga funktionerna är: 

  • Navigationsmeny för åtkomst till olika delar av kortinformationen 
  • Visning av aktuellt saldo, disponibelt belopp och genomförda köp 
  • Tillgång till kontoutdrag och fakturor 
  • Formulär för att t.ex. ansöka om extrakort eller ändra köpgräns 

Webbplatsen är responsiv och fungerar på dator, surfplatta och mobil. Den är utvecklad med fokus på tydlig struktur, enkel navigering och stöd för hjälpmedel i enlighet med tillgänglighetskraven. 

Så här fungerar Mitt Kort för olika behov samt kända brister

För dig som är blind eller har nedsatt syn

  • Skärmläsare och skärmförstoringsprogram fungerar med webbplatsens innehåll.  
  • Det går att navigera med tangentbord.  
  • Tillräckliga kontraster mellan text och bakgrund.  
  • Texten kan förstoras utan att innehåll försvinner eller blir svårtolkat.  
  • Strukturen på sidan är semantiskt korrekt med rubriker, listor och formulär. 
  • Funktioner går att nå och använda via tangentbord och skärmläsare.

Kända brister:

Vissa dokument är inte fullt tillgängliga för skärmläsare.

 

För dig som är döv eller har nedsatt hörsel

  • Webbplatsen kräver inte ljud för att användas.

 

För dig som har nedsatt rörlighet

  • Det är möjligt att navigera och använda hela webbplatsen med enbart tangentbord.

Kända brister:
 
Fokusmarkeringar saknas sidan, vilket gör det svårt för användare att se var fokus är placerat. 

 

För dig som har kognitiva svårigheter

  • Webbplatsen använder så enkelt och tydligt språk som möjligt. 
  • Strukturen är logisk och konsekvent. 
  • Informationen presenteras i flera format, till exempel punktlistor och tabeller. 

Så har vi testat tillgängligheten

Webbplatsens tillgänglighet har granskats genom både automatiserade tester och manuell testning med hjälpmedel. Testerna har genomförts av interna specialister med stöd av tillgänglighetsverktyg.

Senaste bedömningen gjordes:

Juni 2025

 

Bedömningen bygger på:

självskattning och automatiska testverktyg

 

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver information från Mitt Kort i ett format som är mer tillgängligt för dig, är du välkommen att kontakta vår kundservice. Ring oss på 08-14 68 95 så hjälper vi dig. Kundservice öppettider är vardagar (mån-fre) 8.30-17.00. Helgdagar och röda dagar stängt.

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker brister i tillgängligheten på vår webbplats. Kontakta oss via kontaktuppgifterna ovan.

 

Tillsyn

Post- och telestyrelsen (PTS) är ansvarig tillsynsmyndighet enligt lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (2023:254).

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter, kan du kontakta: PTS