Hoppa direkt till innehållet

Hur kan vi hjälpa dig?

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna, kanske finns svaret på just din fråga här?

Innan du lånar

  • Vad är privatlån/blancolån?

    Med ett privatlån menar vi ett blancolån till privatpersoner. Ett blancolån innebär att du inte behöver ha något du äger som säkerhet för att ta lånet.

  • Vad är annuitetslån?

    Vanligtvis består återbetalningen av ett lån av två delar; amortering och räntekostnad.

    Ett annuitetslån betyder att du som låntagare avbetalar ditt lån med ett fast belopp, som inkluderar både amortering och ränta. Det innebär att beloppet är samma vid varje avbetalningstillfälle, tills det att hela lånet är återbetalt. Det som däremot skiljer mellan avbetalningstillfällena är hur stor del av beloppet som utgörs av amortering respektive räntekostnad.

    När det gäller annuitetslån så är den del av betalningen som utgör ränta som störst i början av låneperioden för att därefter minska vid varje tillfälle. Samtidigt blir amorteringsdelen högre.

    Vårt privatlån är ett annuitetslån.

  • Vad är rak amortering?

    Rak amortering är ett annat sätt att betala av ett lån på. Det innebär att du alltid amorterar lika mycket varje månad, men eftersom lånet blir lägre, blir räntekostnaden också lägre för varje betalningstillfälle.

    Vårt privatlån är inte ett lån med rak amortering utan ett annuitetslån.

  • Vad behövs för att ansöka om ett lån?

    För att ansöka om ett privatlån behöver vi veta vad du har för månadskostnader för boende och andra eventuella lån. Du behöver också uppge vad du har för månadsinkomster. Vissa av dessa uppgifter anger du i din ansökan och andra inhämtar vi via kreditupplysning från UC AB.

  • Vad krävs för att ta lån?

    Grundkraven för att ansöka om ett privatlån hos oss är att du:

    • är minst 20 år
    • tjänar mer än 300 000 kronor/år (högre inkomst kan krävas för att låna större belopp)
    • inte har några betalningsanmärkningar
    • har ett svenskt personnummer.

    Du behöver även ha ett Mobilt BankID när du ansöker om vårt privatlån.

    Utöver detta tar vi hänsyn till vad du har för övriga inkomster, skulder och kostnader.

  • Kan jag höja ett befintligt lån?

    Du kan inte höja ett befintligt lån, men du kan ansöka om ett nytt lån på det belopp du behöver.

  • När får jag lånebesked?

    Du får lånebeskedet direkt vid ansökan. I undantagsfall behöver vi se över din ansökan, eller samla in mer information från dig, och då kan det ta några dagar innan du får beskedet.

  • Hur mycket kan jag låna?

    Vi erbjuder privatlån upp till 350 000 kronor. Hur mycket du kan låna beror på vad du har för övriga inkomster, skulder och kostnader.

  • När kommer pengarna?

    Har du beviljats lånet betalas det normalt ut till dig nästa arbetsdag efter att du har signerat låneavtalet.

  • Vilken ränta kan jag få?

    Vi har en individuell räntesättning, vilket innebär att vi utgår ifrån din ekonomiska situation, lånebeloppets storlek och lånetiden, för att avgöra din ränta.

    För att kunna erbjuda ett lån som passar just dig, utgår vi dessutom alltid från dina förutsättningar. Om vi inte kan bevilja det beloppet som du har ansökt om kan du bli erbjuden ett lägre belopp du sedan kan ta ställning till.

  • Är det rörlig eller fast ränta?

    Räntan är rörlig och kan ändras vid bland annat kreditpolitiska beslut (till exempel om reporäntan ändras), ökade upplåningskostnader för oss som kreditgivare eller vid andra oförutsedda kostnadsökningar.

  • Vad kostar mitt lån?

    Kostnaden på ditt lån beror på vilken ränta du får. Hos oss behöver du inte betala någon uppläggningsavgift eller aviavgift. Vid försenade betalningar kan det däremot uppstå kostnader för dig i form av påminnelseavgifter och andra avgifter i samband med inkasso. Du hittar alla våra avgifter och kostnader i prislistan.

  • Vad är en kreditupplysning?

    En kreditupplysning är en sammanställning av din ekonomiska situation som vi använder när vi bedömer din betalningsförmåga. I denna finns information om din inkomst, eventuella betalningsanmärkningar och aktiva krediter, till exempel andra lån.

    Vi använder kreditupplysningen som en del av vårt underlag när vi avgör vilken ränta du kan få och om du kan ta ett lån hos oss.

    Kreditupplysningen går via UC AB.

När du har ett lån

  • Kan jag ångra lånet?

    Ja, du har 14 dagars ångerrätt. Kontakta oss om du skulle behöva ångra privatlånet.

  • Hur extraamorterar jag?

    I vår app Spendwise hittar du alla betalningsuppgifter som du behöver när du vill extraamortera. Genom att göra en extraamortering justeras kommande återbetalningar så att du framöver får en lägre månadskostnad.

    Ladda ner vår app:

       

  • Kan jag betala av lånet snabbare?

    Ja, du kan betala av hela lånet när du vill, amortera extra med ett valfritt belopp när det passar dig eller höja ditt månadsbelopp för att betala av ditt lån i snabbare takt. På så sätt sänker du även din kostnad för krediten. Kontakta oss om du vill ändra återbetalningstiden, så hjälper vi dig.

  • Vilka olika sätt för återbetalning av lån finns det?

    Återbetalningssätt är autogiro och dragning från kontot sker den 27:e varje månad.

  • När behöver jag börja återbetala lånet?

    Om lånet blev utbetalt innan den 15:e i månaden som du ansökte om privatlånet så sker den första återbetalningen den 27:e i samma månad.

    Om lånet blev utbetalt efter den 15:e i månaden som du ansökte om privatlånet så sker den första återbetalningen den 27:e i månaden efter månaden du ansökte om lånet.

  • Var hittar jag dokumenten jag skrev på i ansökan?

    Du kan hitta och ladda ner skuldebrev, allmänna villkor och förhandsinformation (SEKKI) i appen Spendwise.

    Ladda ner vår app:

       

  • Var kan jag se status på mitt lån?

    Du kan närsomhelst se status på ditt privatlån i vår app Spendwise.

    Ladda ner vår app:

       

  • Hur gör jag om jag är sen med betalning?

    Det kan hända att du ibland råkar bli sen med betalning. Då behöver du betala in din skuld så fort som möjligt.

    Vid försenad betalning kan en påminnelseavgift komma att tas ut enligt vår prislista. Om du är osäker på hur mycket som ska betalas eller om du redan har gjort en inbetalning kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Vad händer om jag är sen med betalning?

    Efter att du har betalat in det försenade beloppet kommer vi att debitera en dröjsmålsränta på nästkommande avisering. Vid försenad betalning kan en påminnelseavgift komma att tas ut.

    Skulle vi trots påminnelser inte få in det försenade beloppet kan lånet till slut sägas upp. Då kan det uppstå ytterligare avgifter. Alla aktuella avgifter och räntor hittar du i vår prislista.

  • Hur gör jag om jag inte kan betala tillbaka lånet?

    Ibland kan det hända att du får tillfälliga betalningssvårigheter och inte kan betala tillbaka lånet såsom du hade planerad. Då är det viktigt att du alltid kontaktar oss så fort som möjligt, så att vi tillsammans kan se över hur vi bäst kan lösa situationen. Det kan exempelvis leda till en annan återbetalningsplan med nya villkor.

    Vi finns här för att hjälpa dig så tveka inte att kontakta oss!

  • Hur ändrar jag kontot för autogirodragning?

    Du kan fylla i Autogiromedgivande för privatlån (pdf) och skicka den till oss:

    FRISVAR
    SEB Kort Bank AB
    Payment Backoffice
    20171291
    110 00 Stockholm

    Vi bjuder självklart på portot. Tänk på att vi måste ha tagit emot din blankett senast den sista vardagen månaden före den månad du vill att den första överföringen ska göras.

    Kontakta oss om du har frågor, vi hjälper gärna.

Kontakta oss

  • Frågor om privatlån

    Har du frågor om ditt privatlån? Ring oss på 08-14 68 95 så hjälper vi dig.
    Kundservice öppettider är vardagar (mån-fre) 8.30-17.00.

    Helgdagar och röda dagar stängt.

  • Frågor om kreditkort

    Har du frågor om ditt kreditkort?  Då hittar du nummer och kontaktuppgifter till din kortutgivare i Spendwise appen. Har du inte laddat ner den ännu? Då gör du det i App Store eller Google Play.

    Ladda ned Spendwise