Allt om vinterdäck – Vilka passar din bil?

Är du förberedd när blixthalkan kommer? Vänta inte för länge med att byta till vinterdäck. Däckexperten Dennis Alexis på Scandinavian Tire & Rim Organization, går igenom det du behöver veta inför stundande däckbyte och vilka vinterdäck som passar just dig och din bil.

Från 1 oktober är det tillåtet att byta till vinterdäck och senast 1 december är det lag på vinterdäck vid vinterväglag. I år är det särskilt viktigt att vara ute i god tid. — Ryssland har tidigare varit en stor däckproducent. Däckbranschen har behövt jobba hårt på att få fram däck från andra håll. Verkstäderna kommer att ha däck, men ju tidigare du byter desto större chans att du får de däck du vill ha, säger Dennis Alexis, verksamhetschef på STRO.

När temperaturen närmar sig +5 grader är de dags att byta. Vid högre temperatur än så riskerar värmen att slita på däcken.

När ska du byta till vinterdäck?

Utöver vad lagen säger menar Dennis Alexis att det finns ytterligare en riktlinje.

— När temperaturen närmar sig +5 grader är de dags att byta. Vid högre temperatur än så riskerar värmen att slita på däcken.

Är det dags att vinterrusta bilen?

Läs mer och räkna på privatlån

Vad ska du tänka på när du köper nya vinterdäck?

Till att börja med måste däcken ha rätt dimension och belastning för din bil. Information om bilens optimala däck- och fälgdimensioner står angivet på utsidan av dina gamla däck eller i bilens registreringsbevis.

— Det är extra viktigt för elbilar och laddhybrider som väger 250–500 kilo mer än andra bilar. Tar du fel dimensioner blir det överbelastning och då kan däcket explodera, säger Dennis Alexis.

Nästa steg är att välja rätt typ av däck. Det finns inga däck som är optimala under alla förhållanden. I testundersökningar bedöms vanligtvis bränsleförbrukning, ljudnivå och greppegenskaper. Ett tips är att kolla efter däckens energimärkning, från A till E, där A är bäst. Ett måste är att symbolen för snö- isgreppsmärkning (3PMSF) finns med.

— Det hjälper dig att välja energismarta däck med bra väggrepp som både minskar miljöpåverkan och ökar säkerheten, säger Dennis Alexis.

Läs mer om däckenergimärkning på energimyndigheten.se

Dubbdäck eller friktionsdäck – Vad passar mig bäst?

Utgå ifrån dig själv och hur du har tänkt att använda bilen, menar Dennis Alexis, som också har några specifika tips:

— Om du ofta kör till jobbet tidigt på morgonen ökar risken för den “svarta halkan”. Den syns inte och uppkommer när fukt på vägen fryser till is, ofta på broar, nära öppet vatten och längs skuggiga skogspartier. Det är bara dubbdäck som har greppet för det.

 Vill man ha dubbfria däck rekommenderas nordiska friktionsdäck, särskilt anpassade för kyla, snö och is.

— I södra Sverige förordar jag dubbfria däck. Ska du längre söderut än så är det inte ens ett alternativ att köra med dubbdäck, säger Dennis Alexis.

Så förbereder du din bil inför vintern

Här är 11 saker att checka av när du vinterrustar bilen:

  • Byt däck i tidSenast 1 december är det lag på vinterdäck vid vinterväglag. Men redan vid +5 grader är det tillräckligt kallt på vägarna för att kunna köra med vinterdäck utan att värmen sliter på däcken. Boka tid på verkstaden innan det blir köer. 
    …särskilt om du vill ha nya däck - Utbudet av nya däck kan vara något begränsat på vissa verkstäder just i år. Ryssland var tidigare en stor däckproducent men kriget i Ukraina har gjort att däckbranschen behövt få fram däck från annat håll. Ju tidigare du bokar tid desto större chans att du får just de däck du önskar.
  • Kontrollera däckens mönsterdjup - Djupet måste enligt lag vara minst 3 mm. Hur mycket däcken slits på en säsong varierar beroende på körstil, men se till att ha en buffert med djup inför vintern. Rekommendationen är att fundera på nya däck när djupet blir mindre än 5 mm.
  • Mät lufttrycket i däcken ofta - Vinterdäck bör ha 0,2–0,3 bar högre tryck än sommardäcken, ofta är det sommardäckens tryck som står angivet i instruktionsboken. Vid tungt lastad bil kan du öka trycket ytterligare. Att ha rätt lufttryck ger bättre väggrepp, kontroll och lägre bränsleförbruket. Minst en gång i månaden bör du mäta, gärna oftare. Det går att göra på de flesta bensinstationer.
  • Kontrollera batteriet – I moderna bilar är elbehovet större än i gamla och batteriet behövs bytas med kortare intervaller. I samband med att du lämnar in bilen på däckbyte så kan du på många verkstäder be om att få en statuskontroll av bilbatteriets hälsa.
  • Spolarvätska - Snö och slask på vindrutan ökar förbrukningen av spolarvätska vintertid. Se alltid till att ha en extra dunk i bilen. Välj en spolarvätska för kallare temperaturer, annars frostar rutan redan vid ett fåtal minusgrader.
  • Nya torkarblad – Under sommaren märks det inte lika tydligt när dina torkarblad börjar bli gamla, men när första blötsnön kommer kan det bli problematisk med sikten. Att byta torkarblad är lättare än vad man tror – ofta går det att få hjälp på större bensinmackar.
  • Laga stenskott - Små stenskott går att blunda för sommartid. Men på vintern kan det bli kostsamt. Om varm luft från kupén slår mot en kall ruta med ett litet stenskott kan det leda till att du måste byta hela vindrutan istället för att bara laga stenskottet.
  • Kupévärmare - Tio kallstarter av bilen kan motsvara runt en liter i bränsle, enligt Vattenfall. En varm bil sparar på bränsle, miljön och bilens motor. Men överanvänd den inte om du vill hålla nere elförbrukningen. Vid –15 grader ska den gå 90 minuter före körning och vid 0 grader 60 minuter före körning. En kupévärmare kostar mellan 300 och 1500 kronor, beroende på kvalité och effektstyrka.
  • Isskrapa och snöborste - När snön vräkt ner över natten är vi många som ångrar att vi bara har en liten isskrapa i bilen. Komplettera gärna med en borste med längre skaft så att du når när du ska få bort det översta snölagret på tak och rutor.
  • Nödlådan - Föreställ dig allt som kan hända i form av nödsituationer och tänk fritt. Samla ihop allt i en stor plastlåda och ha i bagageluckan. Några förslag: första hjälpen, varningstriangel, startkablar, låsspray, silikonspray för dörrlister, bogserlina, ficklampa, varma kläder, reflexväst, en liten flaska med sand, spade och ett multiverktyg.
Om experten

Dennis Alexis, verksamhetschef på Scandinavian Tire & RIm Organization, som sedan 1960 verkat för fastställande av tekniska normer inom däckindustrin

Som verksamhetschef på STRO ska han verka för att sprida tekniska uppgifter om däck och fälgar till tillverkare. Han sitter med i många olika styrelser och samarbetar med berörda myndigheter inom däck och fordonsindustrin. STRO sitter på den samlade tekniska däckexpertisen i Norden.

Är det dags att vinterrusta bilen?

Hos oss kan du ta ett privatlån med låg ränta och bra villkor. Vårt lån är ett privatlån som inte kräver någon säkerhet. Du kan ansöka om ett lån på mellan 10 000 - 350 000 kronor. Vi tar ingen uppläggnings- eller aviavgift.

Läs mer och räkna på privatlån

Fler tips!

4 tips när du köper en bil
Ny eller begagnad bil? För- och nackdelarna
7 tips att tänka på vid köp av husbil